Leirskoleuttalelser

Opplevelser fra leirskoleoppholdet.

”Jeg ville først ikke dra på leirskole, fordi jeg ikke syntes det var så spennende da lærerne fortalte meg om det. Men å dra på leirskole må virkelig oppleves, fordi man blir kjent med nye aktiviteter som man kanskje ikke visste om eller rett og slett ikke har tort å gjøre, eller ikke giddet.”

”Siden RCNUWC er forkortelsen for Red Cross Nordic United World College, og dette er et World College, var det 200 studenter fra hele 80 forskjellige nasjoner. Det var her jeg fikk bruk for engelsken jeg hadde lært på skolen, hjemme i Bergen. Studentene var med på ettermiddagsaktivitetene og når man trengte hjelp, måtte man si i fra på engelsk, og hvis man hadde noe å si, måtte man si det på engelsk.”

”Vi ble raskt kjent med elever fra de to andre skolene. Vi var sammen i de forskjellige aktivitetene, så det var ikke så vanskelig å bli venner. Enten var det en som var modig og gikk til en annen for å bli kjent, eller man var sammen i samme kano, var på samme lag eller samme gruppe.”

”Fordi man fikk nye venner, gjorde det ikke noe å være borte fra foreldrene i fem dager. Man kunne til og med ha vært borte lenger! For noen var dette en spennende opplevelse, fordi man kanskje endelig klarte å forlate foreldrene sine, mens for andre var dette helt naturlig.”

”Kajakkpadling var det beste med hele leirskolen. Først måtte vi ta på oss våtdrakt. Den var veldig trang, og man begynte å svette med en gang. Det første vi lærte var hvordan vi holdt og brukte padleårene. Vi lekte mange leker, og siden kajakken kommer fra Grønnland skal vi eskimokysse kajakken. Vi måtte lene oss fremover, og noen falt uti. Heldigvis falt ikke jeg, for vannet var iskaldt selv med våtdrakt. Når vi kom til land igjen fikk vi hoppe fra brygga. Det var en veldig deilig følelse å ta året først bad i sjøen, men med våtdrakt.”

”På Jensbua var det noen som laget makramé, mens andre dro med båt for å trekke garn. Å lage makramé var vanskelig i begynnelsen, men etter hvert ble det ganske enkelt. Jeg laget en nøkkelhank.”

”På en av ettermiddagsaktivitetene var jeg på Haugland Adventure. Det gikk ut på at vi skulle lete etter en person som ble kidnappet av en ”trollmann”. For å finne personen brukte vi kart og kompass.”

”Jeg synes det var veldig gøy å dra på leirskole pga alle de forskjellige aktivitetene, alle de nye menneskene jeg møtte og det var gøy å være borte fra foreldrene en kort stund.”

”Jeg har klatret litt før, men aldri på denne måten med tau. Så jeg var veldig spent. Det er tre vanskelighetsgrader på klatreløypene. Jeg begynner med den letteste. Det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal gjøre av beina, men jeg klarer å komme meg opp og ned til slutt. Vel nede finner jeg ut at jeg har lyst til å prøve igjen, men dessverre bruker jeg for lang tid til å gruble over hvilken bane jeg skal klatre, så vi skal dra når jeg endelig finner det ut. Den dagen lærte jeg to ting: å klatre med tau og at neste gang må jeg bare kaste meg ut i det.”

”Når jeg skulle klatre ble jeg sykt redd, men det var også supergøy. Det er veldig vanskelig å forklare.”

”Bueskytingen ligger på en øy litt isolert fra alt det andre på leirskolen. Vel fremme blir vi delt inn i små grupper. Vi får piler, bue og litt annet utstyr. Det er tre studenter som hjelper oss. De sier at det er veldig viktig at vi følger kommandoene de gir oss, ellers kan det gå galt. Vi skyter et par skudd, og jeg merker fort at jeg ikke er et naturtalent i bueskyting. Etter at vi har skutt, må vi sanke inn våre egne piler. Mine piler ligger nesten alltid under eller over midten. Jeg føler jeg blir bedre og bedre, men etter hvert får vi en ny og spennende utfordring. Vi skal skyte på monstre. Når monstrene er truffet et par ganger, kommer en ny utfordring: å skyte på ballonger. Det er litt komplisert, men til overraskelse for alle, treffer jeg én ballong.”